KOM IGÅNG MED DIN LÖPNING MED VÅRA LÖPARTIPS

Ett vanligt nybörjarmisstag är att springa för snabbt i början. Då blir det garanterat jobbigt och inte särskilt roligt heller. Börja lugnt och växla mellan att gå och jogga. Öka sedan sträckan successivt men behåll tempot. Mät träningspasset i tid, inte i distans. Bestäm dig för att springa i 20, 30 eller 60 minuter i stället för så och så långt.

1. SÄTT REALISTISKA MÅL

Sätt upp små mål i början, så pass små mål så du känner att du kan lyckas. Känslan av att lyckas ger tillfredsställelse och en god vana genererar ofta fler goda vanor.

2. BÖRJA LÅNGSAMT

Ett vanligt nybörjarmisstag är att springa för snabbt i början. Då blir det garanterat jobbigt och inte särskilt roligt heller. Börja lugnt och växla mellan att gå och jogga. Öka sedan sträckan successivt men behåll tempot. Mät träningspasset i tid, inte i distans. Bestäm dig för att springa i 20, 30 eller 60 minuter i stället för så och så långt.

3. GÖR DET TILLSAMMANS

Spring med en kompis eller kolla upp om det finns någon löpgrupp i ditt närområde. Det är lättare att komma iväg när du har bestämt tid med någon. Låt det inte bli en ursäkt att du tycker att du springer långsamt. Man behöver ju inte springa ihop hela rundan. Vi ses vid målet!

4. FÖRHANDLA INTE MED DIG SJÄLV

Ibland är det svårt att motivera sig själv. Det kanske regnar ute och soffan ser väldigt mjuk och välkomnande ut. Eller så har du så mycket på jobbet att du faktiskt inte ens hinner sätta av den där timmen till att ge dig ut. Då är det dags att ta fram dina positiva tankar och trycka undan alla ursäkter som pockar på. Skriv in dina löppass i din kalender, prioritera och genomför dem.

Påminn dig själv om den härliga känsla du vet infinner sig efter en löprunda! Gläd dig åt att du har två friska ben, ett starkt hjärta och att du har gåvan att kunna springa. Dessutom kommer du garanterat att jobba effektivare efter att ha luftat hjärnan under en runda. Men du ska såklart lyssna på din kropp och ta det lugnt om du har en infektion i kroppen.

5. VARIERA DIN RUNDA

Springa i skogen eller i stadsmiljö? Vad du väljer är individuellt, men generellt kan man säga att det är en fördel att variera träningsmiljö. Då minskar risken att du blir uttråkad, och dina ben mår dessutom bra av att växla underlag.

6. SPRINGA TILL MUSIK ELLER SOMMARPRATARNA?

Prova dig fram till vad som passar dig - spring till musik, lyssna på en spännande bok eller varför inte beta av alla sommarpratarna?

7. VÄXLA TEMPO

När du sprungit ett tag så kan du börja variera din löpträning. Detta för att det blir roligare, du blir en bättre löpare och för att undvika skador. Lär dig mer om Fartlek och Intervall här.

8. SPRING PÅ OLIKA TIDER UNDER DAGEN

Ta med träningskläderna till jobbet och ge dig ut under lunchen. Då får du det så välbehövliga dagsljuset och kommer garanterat att känna dig både piggare och gladare under resten av dagen. Eller bestäm dig för en tidig morgonrunda. Att möta soluppgången och se naturen vakna till liv ger en enorm livsglädje. Dessutom är det väldigt härligt att vara färdigtränad redan klockan 7 på morgonen.

9. ÄT ORDENTLIGT

För att du ska orka springa behöver din kropp energi. Det är precis som med din bil som behöver bensin. En banan eller en smörgås tillsammans med lite vatten eller sportdryck är lagom att stoppa i sig två timmar innan du springer. Tänk även på att fylla på efter passet. Tränar du några gånger per vecka och har möjlighet att äta en lagad måltid inom en timme efter passet kan det räcka på motionsnivå. Särskilt för dig som vill gå ner i vikt. Är måltiden längre bort än en timme rekommenderas ett återhämtningsmål. Hitta dina blivande favoritrecept här.

10. SPRING FRÅN PUNKT A TILL PUNKT B

Risken är att det kan bli en viss slentrian att springa samma runda varje gång. Försök att variera rundorna även om de startar och slutar på samma plats. Ett tips är att ta bussen några stationer till en plats där du aldrig varit förut och springa hem.

11. ANMÄL DIG TILL LOPP

Det finns väldigt många roliga lopp att springa, korta och långa, på asfalt och i skog, på dagtid eller vid midnatt. Att delta i ett lopp är en fantastisk känsla! Anmäl dig till ett lopp idag så har du något att se fram emot.

12. BELÖNA DIG SJÄLV

Gör en lista med det du vill belöna dig själv med när du uppnått dina mål. Kanske har du klarat av att springa 30 minuter i sträck utan att stanna? Eller kanske har du sprungit milen under timmen för första gången? Att belöna sig själv när du uppnått dina mål är ett bra sätt att öka din motivation.

LÖPträna i grupp!

Har du provat på att löpträna, men inte fått det att lyfta ännu?

Gå med i en av våra populära löpgrupper på något av våra Itrim-center. Tillsammans med en utbildad löpcoach lär du dig löpteknik och utvecklar din löpning till nya nivåer! Det är också himla roligt att springa i grupp! Vi har grupper både för nybörjare och för dig som vill komma vidare i din träning.

Kontakta mig!