Ordlista

Vad är egentligen intervaller? Och vad är en fartlek? Här reder vi ut begreppen som kan vara bra att hålla koll på när du pratar löpning.

 Distans

Det är grunden i träningen och ska utföras i ett tempo då du kan prata.

 Snabb distans

Vänjer kroppen vid att springa i det tempo du siktar på att hålla i den avslutande löptävlingen. Är ambitionen t ex att springa 10 kilometer på 60 minuter, så är ditt målsättningstempo 6 minuter per kilometer.

 Intervaller

Du löper i ett högt tempo under korta avsnitt och vilar mellan varje upprepning genom att stå stilla, gå eller jogga. Vid långa intervaller (över 90 sek upp till 6 min) är du fortfarande inte superpressad, men andfådd och talar endast i korta meningar. Vid korta (spurter upp till 90 sek) intervaller är du mycket pressad och kippar efter andan.

 Fartlek

En rad snabba fartökningar, där du leker med tempot och t ex spurtar mellan lyktstolpar eller ökar takten under refrängen på låten du har i dina hörlurar. Tempot ska vara högt, men inte så uttröttande som vid intervallträning. Vilan består av lätt jogg.

 Kort backe

Brant backe med ett fast underlag som tar 10–15 sekunder att sprinta upp. Spring uppför backen så snabbt som möjligt samtidigt som du fokuserar lite extra på att hålla kroppen upprätt. Gå långsamt nedför backen innan det är dags för nästa intervall.

 Lång backe

Mer flack backe som är längre än 100 m upp till ca 400 m. Jogga sakta ned igen innan nästa intervall.

 Stegringslopp

Du ökar succesivt farten i 50-80m. Börja långsamt, öka farten till nästan max vid halva sträckan, bibehåll farten till slutet. Du kan även börja göra löpskolningsövningar med stegring som sedan "mynnar" ut till en spurt.

LÖPträna i grupp!

Har du provat på att löpträna, men inte fått det att lyfta ännu?

Gå med i en av våra populära löpgrupper på något av våra Itrim-center. Tillsammans med en utbildad löpcoach lär du dig löpteknik och utvecklar din löpning till nya nivåer! Det är också himla roligt att springa i grupp! Vi har grupper både för nybörjare och för dig som vill komma vidare i din träning.

Kontakta mig!