Så blir du en vinterjoggare

Kyla, snö och is gör att det kan kännas motigt att ge sig ut på en löprunda. Men löpcoachen Julia Liv vet hur du kommer igång, även med snö och is under löparskorna.

Tror du att det inte går att löpträna på vintern? Då har du fel, menar Itrims löpcoach Julia Liv.

- Med rätt utrustning och kunskap om hur du skall springa, blir dina löparpass minst lika härliga som under andra delar av året. Genom att fortsätta träna under vintern kommer du dessutom att hålla dig friskare under vintern och vara i bättre form än någonsin när våren kommer, säger hon.

Hemligheten till att lyckas med vinterlöpningen är rätt utrustning, förberedelser och lite annorlunda löpteknik.

 

Utrustningen

Du behöver hålla dig både varm och torr. Du både svettas och ska skydda dig från kyla. Klä dig därför enligt trelagersprincipen, som både håller dig varm och transporterar bort den fukt som bildas.

Lager 1: Underställströja som kan transportera bort fukt, helst i funktionsmaterial eller ull. Undvik bomull på detta första lager. Är det riktigt kallt ute kan du även ha underställ under dina löpartights om de inte är fodrade.

Lager 2: En vintertröja som håller värmen bra och som transporterar bort fukt och torkar snabbt. Fleece är ett bra material för detta.  

Lager 3: Skaljacka eller väst som är vindtät och vattenavvisande.

Annan utrustning som är bra är handskar och en mössa eller ett pannband för att hålla värmen. En reflexväst så att du syns är viktigt och kanske en pannlampa så att du ser var du ska sätta fötterna om det är mörkt.

- Du kan absolut springa i dina vanliga skor hela året. Är det snö och isigt kan det vara bra att investera i ett par broddar att fästa på skorna, tipsar Julia.

Det finns också särskilda trailskor med grov sula eller dubbar, vilket ger bra grepp i snö och lera.

 

Löpteknik på vintern

På vintern när underlaget är mer ojämnt blir det en ökad belastning på dina muskler och leder. Spring därför lugnare. Värm gärna upp inomhus och komplettera med rörlighetsträning. Det kan även vara bra att träna extra styrka för ben, vader och fötter för att klara av vinterlöpningen bättre.

- När du springer i snö blir ditt löpsteg oftast kortare och är det halt är det naturligt att springa på framfoten – vilket faktiskt är bra för din löpteknik, säger Julia.

Ta det gärna lite lugnare när du löptränar på vintern, dels med tanke på halkan, men även på kylan. Det kan kännas lite jobbigt att andas i kyla, men det är inte skadlig då luften värms upp på vägen till lungorna. Är det kallare än -15 bör du dock låta blir att springa ute.

- Snabbare pass eller intervallpass kan du göra inomhus på löpband eller göra någon alternativ träning. Vill du gärna göra intervallpass ute så föreslår jag backlöpning eller korta intervaller i djupsnö – vilket är väldigt jobbigt och väldigt kul, säger Julia.

LÖPträna i grupp!

Har du provat på att löpträna, men inte fått det att lyfta ännu?

Gå med i en av våra populära löpgrupper på något av våra Itrim-center. Tillsammans med en utbildad löpcoach lär du dig löpteknik och utvecklar din löpning till nya nivåer! Det är också himla roligt att springa i grupp! Vi har grupper både för nybörjare och för dig som vill komma vidare i din träning.

Kontakta mig!