Träna i mörker

Utomhusträning vintertid betyder ofta träning i mörker. Låt inte det stoppa dina planer att ge dig ut och träna. Med rätt utrustning och lite sunt förnuft blir utomhusträningen rolig, utmanande och effektiv även om det är mörkt. Här är sex smarta tips för säker träning i mörker:

1. Hitta bästa träningsstället

Leta upp ett ställe att träna på som passar även om mörkret faller. Kanske en slinga i skogen med elljusspår eller liknande, helst fritt från biltrafik.

2. Reflektera mera

Bra reflexer är en självklarhet. Med reflexväst och reflexband på benen syns du ordentligt för trafikanter och andra motionärer.    

3. Lys upp

Med en pannlampa orienterar du dig lättare och får bra koll både på avtagsvägar och underlag.

4. Var på alerten

Var uppmärksam om du tränar nära en väg med vintertrötta bilister. Se dig för en extra gång och håll dig på gång- eller cykelbanan.

5. Träna tillsammans

Med en kompis kan träningen bli både roligare och mer effektiv. Tillsammans har ni dubbelt så bra koll på trafikanter och andra motionärer.

6. Klä dig smart

Tänk lager på lager och ha gärna ljusa kläder överst som syns bättre än mörka. En funktionströja närmast kroppen som transporterar bort fukt är en bra idé för ett behagligt träningspass.

Glöm inte den viktiga uppvärmningen och nedvarvningen. Lycka till och kör hårt!

LÖPträna i grupp!

Har du provat på att löpträna, men inte fått det att lyfta ännu?

Gå med i en av våra populära löpgrupper på något av våra Itrim-center. Tillsammans med en utbildad löpcoach lär du dig löpteknik och utvecklar din löpning till nya nivåer! Det är också himla roligt att springa i grupp! Vi har grupper både för nybörjare och för dig som vill komma vidare i din träning.

Kontakta mig!