Symptom för ohälsosam stress

Oavsett vad som ligger bakom stressen är det viktigt att uppmärksamma kroppens signaler och om det behövs söka hjälp. På Hjärnfondens hemsida kan du läsa mer om hur stress påverkar kroppen och hjärnan. Känner du några av de här symtomen så kan det vara viktiga varningssignaler på att du lider av ohälsosam stress.

  1. Du har svårt att sova 

    Du har svårt att koppla av och somna in. När du vaknar känner du dig inte utvilad trots att du har sovit ostört. Du känner dig trött och utan energi.

  2. Du upplever minnes- och koncentrationsproblem 

    Du har svårt att fokusera och upplever att du glömmer mer än du brukar.

  3. Värk i kroppen

    Du känner dig stel och spänd, och får lätt spänningshuvudvärk. Du får lätt ont i nacke, axlar och rygg, eller andra kroppsliga symtom.

  4. Du drar du undan sociala kontakter 

    Du väljer bort det som du brukar uppfatta som avkopplande, exempelvis fritidsintressen, nöjesaktiviteter och att umgås med familj och vänner.

  5. Du har svårt för krav och tidspress

    Du känner att tiden inte räcker till vare sig för socialt umgänge eller dina arbetsuppgifter. Du har svårt att klara av tidspress och krav från omgivningen.

  6. Du återhämtar dig inte lika snabbt som du brukar göra

    Även om du försöker vila så känns det inte som att du återhämtar dig. 

  7. Ditt immunförsvar är försvagat

    Du får oftare infektioner och stressen frigör en mängd hormoner som gör att du får hjärtklappning och pulsen ökar.

  8. Du känner dig nedstämd, orolig och har lätt för att stanna i negativa tankar

    Du reagerar starkt på sinnesintryck som ljud och ljus. Du blir lätt irriterad, får ångest och känner dig ofta nedstämd.

Lyft blicken för att se helheten och få till en hållbar förändring

Att få till en hållbar förändring underlättas av att du lyfter blicken och ser helheten och inte bara de små detaljerna. En resa mot ett lättare och sundare liv kan ofta börja i detaljerna, men för att få till hållbarhet i längden är det viktigt att också se helheten.

  • Stöd från nära och kära

    För de allra flesta blir en livsstilsförändring lättare att genomföra om man har en stöttande omvärld, med nära och kära som vet vad du håller på med och som kan supporta dig längs vägen. Var inte rädd för att berätta för din om- givning att du bestämt dig för att lägga om din livsstil. Be om respekt för ditt beslut, och om uppmuntran när det behövs. Att ha någon som peppar dig och ger dig support när det känns tungt är lika viktigt som att ha någon där som berömmer dig och bekräftar att du är på rätt väg när det rullar på fint.

  • Sömnen påverkar vår koncentrationsförmåga

    God nattsömn på 6-8 timmar anses optimalt för att vi ska kunna verka med full kraft och koncentration. Redan vid en inskränkning till 5 h sömn påverkas de flesta negativt. Omvänt gäller att vi inte rutinmässigt bör sova mer än 8 h per natt. Men självklart kan vi sova längre än så vid enstaka tillfällen.

    Vid störningar i sömnen, t ex under småbarnsåren, vid skiftarbete, jetlag eller vid sömnapné (snarkning med andningsuppehåll) sjunker din kapacitet i vardagen. Psykologiskt får vi en nedsatt förmåga till djupkoncentration, minskad simultankapacitet, sämre minne, tänker sämre och har svårare att hantera stress.

  • Stunder utan krav från omgivningen

    När omvärldens krav är höga är det ofta den egna tiden som får stryka på foten först. Det är helt naturligt att det händer emellanåt, men om det snarare är regel än undantag kan det bli svårt att få tid och rum för nya goda vanor. Egen tid, dvs stunder när du inte behöver anpassa dig till omgivningens krav och kan ladda dina batterier, ger kraft att göra rätt prioriteringar och energi att kämpa på.

  • Det här gör en hälsocoach

    Våra hälsocoacher hjälper dig att hitta en bättre livsstil. De är välutbildade  och har lång erfarenhet när det gäller att hjälpa människor att varaktigt förändra sin livsstil. Förenklat kan man säga att vår coaching bygger på principen hjälp till självhjälp. 

    Läs mer om våra coacher här

  • Att rätt ska vara lätt och gott. Här bjuder vi på inspiration och recept som gör gott både för kropp och själ.

  • Många arbetsgivare erbjuder skattefria personalförmåner kopplade till hälsa och friskvård. Så här använder du ditt friskvårdsbidrag hos oss

  • Efter en större livsstilsförändring vill många dela med sig av sina erfarenheter. Låt dig inspireras av våra medlemmars egna berättelser.

  • Våra nya och intelligenta träningsmaskiner gör cirkelträningen enklare, roligare och ännu mer effektiv.

  • Det finns fler än ett sätt att gå ner i vikt men bara ett sätt att behålla den nya vikten och det är nya vanor.

  • Itrim finns på flera platser runt om i landet. Skulle du inte hitta ett center där just du bor så erbjuder vi även distanstjänster via Itrim online.