Bli miljösmartare - Tio tips för minskat matsvinn

I Sverige kastar vi 1,2 miljoner ton mat per år (hela livsmedelskedjan, från producent till hushåll). 860 000 ton är matsvinn, dvs onödigt matavfall, mat som skulle kunna ha ätits om den hade behandlats, förvarats eller tillagats på annat sätt. Svenskarnas matsvinn motsvarar en miljöpåverkan av växthusgaser lika stor som från 200 000 bilar/år. Matsvinnet är med andra ord en betydande klimatbov.

Varje dag slänger vi mat utan att fundera över det, totalt  nästan 50 kilo fullt ätbar mat per person och år. Små justeringar åt rätt håll kan ge stora effekter för såväl miljö som den egna plånboken. Här är tio bra tips för hälsa, plånbok och miljö:

 

  1. Planera veckans middagar och gör en inköpslista.  Risken är mindre att du får gamla råvaror i kylskåpet som behöver slängas.

  2. Testa en matkasse – ett bra sätt att laga lagom mängder mat och slippa slänga rester.

  3. Bli en restlagarkung! Använd din fantasi och laga lunch eller middag på gårdagens rester. En soppa, omelett eller risotto kan varieras i det oändliga med middagsrester!

  4. Sänk temperaturen i kyl och i frys. Om kylen håller +4 grader och frysen -18 grader förlänger du livet på många livsmedel.

  5. Packa in frukt och grönsaker som ligger i kylen, så håller de längre.

  6. Våga använda dina sinnen! Många livsmedel håller klart längre än det Bäst-före-datum som står angivet på förpackningen. Lukta, känn och smaka på maten så vet du om den är fräsch. (Undantag är t ex lax och chark, där man ska vara noga med Bäst-före-datumet).

  7. Fräscha upp bröd som är lite torrt. En vända i brödrosten eller i stekpannan gör en skiva småtorrt bröd gott igen. Har du riktigt torrt bröd – gör smulor av det och du har gott hemgjort ströbröd.

  8. Släng inte grönsaker som tappat spänsten. De blir krispiga igen om de får ligga ett par timmar i kallt vatten. Eller lägg dem i en soppa eller gryta istället för att slänga dem. Frukt som tappat sin krispighet gör fortfarande succé i en smoothie.

  9. Riv gamla ostkanter och frys in, så har du enkelt färdigriven ost till pajen och lasagnen.

  10. Gör storkok och frys in i portionsförpackningar för kommande luncher på jobbet och snabbmiddagar för de kvällar när det behöver gå undan.

 

Vad vill du väga?

Starta med att räkna ut ditt BMI här