Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

Bränn fett och inte muskler när du tränar

För att gå ner i vikt behöver vi göra av med mer energi än vi får i oss, det är nyckeln till viktnedgång. Vid energiunderskott så tar kroppen av sina depåer. Om du tränar utan att få i dig tillräckligt med protein så kommer kroppen att bränna både muskler och fett. Äter du lågenergikost och får i dig färre kalorier är det alltså viktigt att se till att proteinintaget inte minskar.

Är du otränad eller överviktig kan det kännas klurigt att få kroppen att bara bränna fett och inte ta av muskelmassan. Har du tillsammans med din hälsocoach kommit fram till att äta VLCD (very low calorie diet) eller LCD (low calorie diet) så får du proteinbehovet tillgodosett av måltidsersättningarna. När du sedan ska äta vanligt igen kan du använda Itrim Handfast för att måtta hur mycket protein du ska äta. Det är en enkel guide till rätt mängd protein.

 

PROTEIN EFTER TRÄNING

Efter ett träningspass är det viktigt att fylla på med energi, både kolhydrater och protein. Testa en av våra goda mellanmålsbarer, eller pröva en smarrig mellanmålssmoothie med kvarg. Förutom att protein hjälper kroppen att bevara och bygga muskler så är proteinrik mat även riktigt mättande, något som är viktigt när man vill gå ner i vikt.

 

BRA PROTEINKÄLLOR

Bra proteinkällor som fisk, kyckling och kalkon känner de flesta till. Vill du minska på köttintaget så finns det flera spännande vegetariska, kolhydratsnåla alternativ. Har du testat kvarg, keso, tofu, Quorn eller Oumph? Du som är vegan bör kombinera spannmål som quinoa och bovete med baljväxter som bönor, ärtor och linser. Proteinerna har olika kombination av aminosyror och kompletterar varandra om du äter dem tillsammans.

 

LÄS INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN

Det talas mycket om proteiner och träning, varumärken slåss om vilka produkter som har högst proteininnehåll, något som inte per automatik betyder att det är ”bra” livsmedel. Om vi exempelvis tittar på kvarg, så kan en smaksatt variant innehålla betydligt mindre protein och mer än dubbelt så mycket energi som en naturell variant. Protein är som sagt mättande och viktigt när du tränar och inte minst när du äter lågenergikost, men det är också viktigt att se till att inte proteinkällan blir en viktfälla.

 

VAR RÄDD OM DINA MUSKLER

Visste du att konditionsträning stärker kroppens viktigaste muskel, nämligen hjärtat. En kombination av styrketräning och konditionsträning är optimalt för att både forma och stärka kroppen. Många tror fortfarande att styrketräning gör att du lägger på dig stora kroppsbyggarmuskler, vilket i själva verket är väldigt svårt. Däremot bidrar starka muskler till en sund kropp som blir funktionell i vardagen.

 

DIN HÄLSOCOACH - EXPERT PÅ PROTEIN, TRÄNING OCH VIKTMINSKNING

Om du är medlem på Itrim så kan du alltid fråga din hälsocoach om träning, vikt och ditt proteinintag. Han eller hon kan se hur mycket protein du behöver beroende på din kroppsvikt och hur mycket du tränar.