Håll kroppen i balans med dagens viktigaste måltid - frukost

Frukost brukar benämnas dagens viktigaste måltid, så hoppa för allt i världen inte över frukosten bara för att du inte har matlust. Det kommer att straffa sig längre fram på dagen då du riskerar att bli trött och okoncentrerad.

Några goda frukostråd

Det engelska ordet "breakfast" betyder ordagrant att bryta fastan. Att hoppa över frukosten i hopp om att gå ner i vikt fungerar inte. En stadig frukost underlättar fördelningen av måltiderna och gör dig mindre hungrig och sötsugen framåt lunchtid.

Tycker du inte om att äta tidigt på morgonen kan du kanske ta med en smörgås till kontoret eller ha fil och flingor i kylen på jobbet? Tänk på att det är viktigt att du äter från någon proteinkälla även till frukost.

Vid Handfast-minus utesluter du kolhydrater från ris, pasta, potatis, bröd och gryn. Dock ingen regel utan undantag! Fiberrik havregrynsgröt passar till exempel utmärkt vid viktminskning. Lägger du till en proteinkälla som exempelvis ett ägg får du en komplett och mättande frukost.

Din kropp mår bra av att få måltiderna utspridda över dagen, när du är som mest aktiv. Flera vetenskapliga studier visar att den som äter frukost lättare håller vikten och undviker att få en förskjutning av målen till sent på kvällen. Och eftersom frukostaptiten hämmas av kvälls- eller nattmålet gäller det att skippa nattmackan.

Ät helst inget efter klockan 20 på kvällen och satsa istället på en rejäl frukost. Det ger dig en bra start med mat som din kropp ändå kommer att förbruka under dagen. Frukosten ska bestå av protein och kolhydrater så att energin räcker ända fram till lunch.

Skinka, kassler, kalkon, ägg, sill och makrill är exempel på naturligt magra pålägg. Välj ett grovt fiberrikt bröd och lägg på lite grönsaker eller groddar på smörgåsen.

Om du har oregelbundna arbetstider bör du ändå försöka hålla en dygnsrytm och äta frukost efter nattskiftet, lunch efter att du sovit på dagen och middag runt klockan 18–19. Om du behöver äta på natten välj mindre energirik mat som exempelvis en varm soppa och någon proteinkälla.

Ägg är en mycket bra proteinkälla och innehåller även andra nyttigheter som antioxidanter, omega-3- och omega-6-fettsyror.

Enligt Livsmedelsverket kan de flesta äta ett ägg om dagen utan att kolesterolvärdena påverkas negativt. För människor med höga kolesterolvärden är det oftast viktigare att minska andelen mättat fett i kosten än att minska på äggkonsumtionen.

Vad vill du väga?

Starta med att räkna ut ditt BMI här