Så förebygger och minskar du besvären av diabetes typ 2

Diabetesdagen uppmärksammas 14 november för att sätta fokus på dem som lever med, eller riskerar att insjukna i, diabetes. Diabetes är den första icke-smittsamma sjukdom som lyfts fram som ett hot mot den globala hälsan enligt FN.

Cirka en halv miljon svenskar lever med diabetes. 9 av 10 svenskar med diabetes har diabetes typ 2. Det innebär att insulinet inte räcker till och kroppen får svårt att reglera sockerhalten i blodet. Symptom på typ 2-diabetes kan vara att du känner dig trött, blir törstigare och behöver gå på toaletten oftare än vanligt.

Risken att insjukna i typ 2-diabetes ökar markant vid övervikt och brist på motion. Däremot kan måttlig viktminskning och förbättrade kost- och träningsvanor minska risken för sjukdom med hela 58%.

 

Vad kan jag göra själv, för att förebygga och minska besvären av diabetes typ 2?

 

1. Träna kontinuerligt

Det mest effektiva sättet att öka cellernas känslighet för insulin är fysisk aktivitet. Ökad känslighet gör att cellerna snabbare tar upp sockret som finns i blodet efter att du ätit, och på så sätt undviker du för höga blodsockervärden. Alla steg räknas - både aktiv träning och vardagsmotion!

 

2. Ta ett break - bryt ditt stillasittande

Du behöver inte vara elitidrottare för att må bra. Att göra regelbundna, korta pulshöjande pauser i vardagen räcker långt för att motverka ohälsan som kommer med stillasittande. En gång i timman räcker. Läs mer om Itrims koncept "The Break" här

 

3. Förbättra dina matvanor

Hälsosamma matvanor minskar risken för övervikt, som är starkt sammanhängande med typ 2-diabetes. Följande livsmedel har vetenskapligt bevisat god effekt på högt blodsocker: grönsaker, rotfrukter, baljväxter, fullkornsprodukter, fisk, nötter.

 

4. Sluta röka

Rökning påverkar alla kroppens organ negativt. Diabetes i sig ökar risken för hjärtinfarkt och stroke - tillsammans med rökning är denna risk ännu kraftigare.

 

5. Sköt tänder och fötter

Ta hand om dina tänder extra noggrant - förhöjt blodsockervärde ökar nämligen risken för hål i tänderna. Under längre tid kan även fötternas känsel försämras och blodcirkulationen minskar, vilket kan leda till ökad risk för infektioner och oupptäckta sår. Var uppmärksam på din kropps signaler. Om motion och ändrade matvanor inte räcker till kan du behöva läkemedel för att sänka blodsockervärdet.


Misstänker du att du drabbats av diabetes, uppsök läkare. Vill du ha hjälp att gå ner i vikt, kontakta ditt närmaste Itrim-center.

 

KÄLLOR:
http://www.itrim.se/globalassets/se/pdf/forskningsrapporter/knowler_nem_2002.pdf
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-2/

 

 


Ja, jag vill prenumerera på Itrims inspirationsbrev!

Vad vill du väga?

Starta med att räkna ut ditt BMI här