Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

Hållbarhet för hälsan och hållbarhet för miljön. Hur hänger det ihop?

Samtidigt som cirka 870 miljoner människor i världen går hungriga är omkring 1,4 miljarder överviktiga eller till och med feta. Välfärdssjukdomar som kopplas till livsstil i västvärlden blir allt vanligare och det ekologiska fotavtrycket ökar när vi äter mat som ger övergödning, minskad biologisk mångfald och ökad kemikaliebelastning. Om hela världen skulle äta och leva som vi gör i Sverige skulle det behövas tre planeter för att föda alla människor.

Världens matproduktion står för en stor del av utsläppen av växthusgaser (ca 15%), och vi slänger mat som aldrig förr. Om vi kan hjälpas åt att minska matsvinnet kan vi på köpet bli mer hälsosamma. Att minska matens miljöpåverkan handlar så klart om både produktion och konsumtion. Och just konsumtionen är ju något vi själva kan påverka.

Vi på Itrim tror på hållbarhet. Hållbar hälsa. Och hållbar miljö. Och faktumet att de båda hänger ihop. Åtminstone ofta.

Hållbarhet utifrån ett hälsoperspektiv

Vi på Itrim brukar säga att du ska handla och laga till så rena råvaror som möjligt, snarare än mat som är processad i industrin. Man talar om begreppet clean eating. Då försvinner mycket av skräpet vi ofta stoppar i oss från menyn, med positiva konsekvenser för hälsan. Tänker du samtidigt på miljön, genom att t ex välja ekologiska och närodlade frukter och grönsaker och dessutom väljer efter årstid, är vinsten dubbel.

 

Hållbarhet utifrån ett miljöperspektiv

Om du av miljöskäl handlar och tillagar mat i lagom mängd i stället för alldeles för mycket, får det positiva effekter även för hälsan och midjemåttet. Att äta lagom stora portioner är en av nycklarna till att må bättre och hålla vikten. Om du tänker på miljön och förbereder en schysst matlåda till morgondagens lunch utifrån resterna från dagens middag, i stället för att slänga dem, får du inte bara en mer hälsosam lunch än på många lunchrestauranger. Du bidrar även till ett minskat matsvinn. Två flugor i samma smäll. Igen.

Många kämpar med vikten och med att få till hälsosamma matvanor. Ibland brister motivationen och man ramlar tillbaka i gamla hjulspår. Då kan det vara bra att ha ytterligare ett (högre) syfte med goda matvanor. Det hjälper med stor sannolikhet att kicka igång motivationen igen.