Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

Så gör du din tacos nyttigare

Fredagstacos är ett klassiskt inslag i många hem och görs ibland till en lite ohälsosammare variant. Med några enkla knep kan din tacos förvandlas till en riktigt nyttig middag som både är mättande, god och kalorisnål! En uppfräschad, lättare variant kan faktiskt smaka godare än den klassiska varianten.

I en klassisk tacos finns ofta grönsaker, någon form av färs, ost och såser. Här är våra bästa tips för att göra din taco precis lika god, men ännu hälsosammare:

  1. Testa att byta ut den fetare nöt-/blandfärsen mot färs på kyckling, kalkon eller vegetariska varianter som quorn och sojafärs. För den som gillar fisk är hackad stekt torsk gott, speciellt när den är rejält kryddad.

  2. Nachochips ger visserligen god krisp, men det fungerar minst lika bra med rostade pumpakärnor eller solrosfrön stekta i lite chilipulver.

  3. Öka på proteinhalten genom att byta ut en fet crème fraîche mot en smalare kvarg.

  4. Salsa, den röda heta såsen, är rätt kalorisnål och fungerar utmärkt även för dig som vill ha en lite smalare sås. Köper du färdig salsa kan du gärna ta en titt på innehållsförteckningen. En del färdigköpta såser är nämligen rätt sockerstinna.

  5. Variera tortillabröden och minska på kolhydraterna – testa istället att lägga dina tacoingredienser i ett kraftigt blad romansallad!

  6. En hemgjord guacamole på avokado, vitlök, kryddor och citron blir en mättande sås som dessutom innehåller bra fetter.

  7. Att blanda ihop en egen tacokrydda är billigt och dessutom fritt från onödiga tillsatser. För en omgång tacokrydda behövs 2 msk paprikapulver, 1 tsk lökpulver, 1 tsk salt, 1 msk spiskummin, 1 krm cayennepeppar, 1 krm chili och 1 msk oregano.