Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

6 tips som ökar din träningsdisciplin

1. Börja idag.

Gör en tydlig plan över när och vad du ska träna. Skriv in i kalendern och prioritera. Ingen självdisciplin? Såklart du har! Bestäm dig för att du har det helt enkelt och låt inte ursäkter och valda sanningar styra ditt liv.

2. Träna med PT.

Att boka in några timmar med en personlig tränare är ett bra sätt att komma igång. En PT hjälper dig med ett träningsupplägg som passar dig, att utmana dig själv och ser direkt om du försöker mygla... Bokade PT-tider är ett sätt att se till att träningen blir av och att du får ut maximalt av din träning.

3. Träna med en kompis.

Om ni är två (eller en grupp) är det inte lika lätt att hoppa över att träna i sista sekund. Ett tips är att bestämma fasta dagar och tider så ni kan planera utefter detta. Sök på nätet efter vilka gruppträningsalternativ som finns där du bor – löpargrupper eller bootcamp t ex. Eller så kanske ni kan vara ett gäng som delar på en PT några gånger i veckan?

4. Prioritera, prioritera, prioritera.

Det är så lätt att låta saker komma emellan. Bestäm dig för att inte låta det hända. Punkt!

5. Träna för att du mår bra av det.

Tänk inte "jag måste träna". Tänk "jag vill träna". Ju mer träningen blir en rutin, ju piggare, gladare och starkare kommer du att känna dig. Och ju mer kommer du att vilja röra på dig! Så det är faktiskt inget att tveka på. Börja idag. Heja dig!

6. Träna utan att tänka på det.

Använd naturen som ett gym. Med lite fantasi kan du få en härlig genomkörare på din vanliga promenad. Testa att lyfta den där stenen, balansera på en trästock, kasta ”macka” om du går längs vattnet, eller testa att hänga i en trädgren. Promenad i stan? Hoppa jämfota uppför nästa trappa! Möjligheterna är oändliga!