Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

Så blir du mer effektiv på jobbet!

Sitter du liksom många andra framför en skärm på dagarna? Trots att du har en bra kontorsstol och god arbetsställning visar forskning att kroppen helt enkelt inte mår bra av längre stunders stillasittande. Här kommer därför några riktigt smarta tips på hur du fixar en rörligare, roligare och mer effektiv arbetsdag. Din kropp - och förhoppningsvis även din arbetsgivare - kommer att tacka dig!

Det moderna samhället och den tekniska utvecklingen har de senaste decennierna bidragit till en revolution när det kommer till kommunikation och interaktion mellan människor i alla delar av världen. En baksida bland alla dessa nya möjligheter är dock ett ökande stillasittande, framför allt hos unga, men även på de flesta arbetsplatser.

Allt fler studier visar att stillasittande bidrar till ohälsa. På alla plan. Såväl fysiskt som psykiskt. Fördelarna med fysisk aktivitet är idag fastställda. Kroppen mår helt enkelt inte bra av stillasittande. Men hur mycket behöver man röra på sig för att undvika stillasittandets risker? Inte så mycket som vi tidigare trott, visar ny forskning!

TA ETT BREAK - EN GÅNG I TIMMAN RÄCKER

Du behöver inte vara elitidrottare för att må bra. Tvärtom. Att göra regelbundna, korta pulshöjande pauser i vardagen räcker långt för att motverka ohälsan som kommer med stillasittande. En gång i timman räcker. De största hälsovinsterna görs de facto när man går från stillasittande till normal fysisk aktivitet, snarare än från normal till extrem fysisk aktivitet.

  • Sätt upp en klocka i kontorslandskapet. Varje heltimme, eller när det faller någon av dina kollegor in, ringer ni i klockan och alla på plats gör tio benböj, armhävningar, tåhävningar, upphopp - vad som helst som är pulshöjande! Tänk efter hur mycket träning det blir under en hel arbetsdag. Helt gratis!

  • En senväg kan vara en genväg. Använd skrivaren som står på andra sidan kontoret och gå till toaletten som är längst bort. Skippa hissen och välj trappan i stället. Kanske har du möjlighet att hoppa av bussen en hållplats tidigare eller parkera lite längre bort än vanligt?

  • Upp och hoppa - stå och gå! Har du höj- och sänkbart arbetsbord? Använd det. Stå upp och jobba varannan timme. Inför korta möten där ni står upp.

  • Walk 'n' Talk. Byt miljö och ta ett promenadmöte –  du aktiverar hela kroppen, blir mer alert av den friska luften, rensar hjärnan och får automatiskt steg på köpet!

  • Fastna inte på kontoret under hela lunchen. Ta en kort promenad så kommer blodcirkulationen igång och du känner dig piggare under eftermiddagen.

  • Maila inte kollegan som sitter på samma kontor. Res dig upp och knata över.

  • Håll koll på stegen. Använd mobilappen, aktivitetsband eller stegräknare. Du kommer att bli överraskad av vilken motivation en så enkel sak kan ge!

 

Och när du kommer hem - så får du fart på familjen!

  • Starta en stegräkningstävling i familjen och försök klå dina barn.

  • Skärmtid kontra utetid. Hitta en bra balans som fungerar för er familj. Sätt en äggklocka för skärmtiden, och kom överens om.

  • Var aktiva på helgerna. Ta en cykelutflykt, hyr kanoter och ta med en picknick, …

  • Löpträna tillsammans. Om du har små barn som sitter i vagn, spring med vagnen. Lite äldre barn kan cykla medan du springer.


Se fler tips om vardagsmotion här.

 

FORSKNINGSPROJEKT MED GIH OCH ITRIM

Itrim medverkar i en aktuell GIH-studie som syftar till ökad förståelse för både arbetsgivare och anställda hur fysisk aktivitet kan användas som ett verktyg för att gynna hälsosamma hjärnfunktioner samt ge mer fakta om vinsterna med fysisk aktivitet i vardagen. Forskningsprojektet omfattar cirka 38 miljoner kronor och samfinansieras av Kunskap- och kompetensstiftelsen, sju svenska bolag, däribland Itrim Sverige AB samt GIH.