Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

Vardagsmotion

Den största delen av vår fysiska aktivitet gör vi i vardagen. Promenaden till skolan, jobbet eller busshållplatsen. Trappan upp till kontoret eller cykelturen till affären. Det spelar ingen roll hur länge de olika aktiviteterna pågår. Alla steg räknas!

Att bli medveten om vardagsmotionen är något som vi fokuserar på inom Itrim. Det finns mycket träning att hämta i vardagen – helt gratis! Genom att kombinera egen träning, personlig träning och vardagsmotion uppnår du en stabil viktnedgång.

Forskning publicerad i den amerikanska medicintidskriften Jama visar att de som använder stegräknare är klart mer fysiskt aktiva. De som satte upp ett mål för hur många steg de skulle gå varje dag rörde sig mer, gick ner i vikt och sänkte dessutom sitt blodtryck.

Glöm inte att all rörelse räknas! När du t ex tvättar bilen för hand gör du av med energi motsvarande 2550 steg. 

 

Tips på vardagsmotion:

  • Gå sista busshållplatsen
  • Bli nattvandrare
  • Stå upp och jobba vid skrivbordet
  • Ta trappan i stället för rulltrappan/hissen
  • Tvätta fönster
  • Var turist i din egen stad och promenera på vägar du inte gått
  • Gå ut med hunden en extra gång
  • Gå ut med grannens hund
  • Klipp gräset
  • Skotta snö
  • Sopa rent gatan/trottoaren från sand och grus
  • Dammsug hela hemmet
  • Cykla till affären
  • Rensa ogräs
  • Njut av solen - på en plats du aldrig varit förr (och gå dit!)
  • Spela Wii
  • Bli Pokémontränare! Gå ut på jakt tillsammans med dina barn, dina arbetskamrater, din man/fru, din granne
  • Skriv ut papper på en skrivare i andra ändan av kontoret
  • Ha promenadmöten utomhus
  • Plocka svamp/bär i skogen
  • Gå vilse
  • Skrapa bilrutorna extra noga


Busa till helgen!

Låt helgen gå i lekens tecken. Satsa på en aktiv och lustfylldhelg med mycket rörelse, men utan några krav och måsten. Lägg undan telefoner och dataskärmar. Upp ur soffan och ut genom dörren. Lek, skutta och ha en barnsligt aktiv helg!

Här kommer lite inspiration:

  • Gör sånt du gjorde som barn: återuppväck dina gamla skateboardtalanger, bygg något onödigt, klättra i berg, gunga, lek följa John, balansera, cykla för cyklandets skull och spring uppför alla backar.

  • Låt barnen leka PT och bestämma vad du ska göra. Dom små liven kan hitta på de allra tuffaste utmaningarna!

  • Använd stegräknare och räkna ihop hur långt ni tillsammans gått på två dagar. Kommer ni hela vägen till Borås?

  • Ta med barnen på löprundan. Ha olika fartlekar som kull, slalom mellan träden, hoppa över stubbar eller liknande. Ta aktiva pauser då ni t.ex. klättrar i träd, balansera på staket eller rulla nerför backar. Eller låt barnen cykla bredvid dig medan du springer. Håller ni inte riktigt samma fart kan ni jaga varandra, så att den långsammaste för ett försprång som den andra ska hämta in. Ta med de minsta i babyjoggern. Köp en babyjogger av rejäl kvalitet med stora hjul, och kom ihåg att springa på ett jämnt underlag.

  • Gör en extra noggrann städning, både inne och ute. Då blir det mycket krypande, dammsugande, klättrande, putsande, krattande och sopande. Kom ihåg att all rörelse räknas!

Trevlig helg!