Vegan. Vegetarian. Laktovegetarian. Flexitarian. Eller bara mer grönt helt enkelt!

Du behöver inte konvertera och bli vegan för att agera mer miljösmart. Du behöver inte gå hela vägen, utan kan åstadkomma mycket med små justeringar i din egen vardag. Får du med din familj eller ett par vänner eller kollegor på tåget har ni tillsammans kommit långt.
  • Bestäm er i familjen för att äta en eller kanske två gröna middagar per vecka.

  • Bestäm dig för att ta en grön månad vad gäller jobbluncher. Oavsett om du tar med lunchlåda eller om du äter ute. Utmana dina kollegor att hänga på.

  • Köp en inspirerande kokbok med vegetarisk mat. Det finns en uppsjö av fina och inspirerande kokböcker för en grönare vardag

  • Variera frukosten. Istället för den vanliga skink- och ostmackan, mosa avokado och bred på en skiva grovt bröd. Lägg på en skivad tomat. Strö på en gnutta örtsalt och du har en höjdarmacka till frukost eller mellanmål.

  • Gör en god fruktsallad till frukosten, eller mixa en smoothie med de bär och frukter du har hemma. Blanda i naturell yoghurt (gärna ekologisk) och kanske lite kvarg.

  • Var nyfiken. Bestäm dig för att testa nya grönsaker och rotfrukter varje vecka. Allra helst närodlade och efter säsong.

  • Inspireras av duktiga kockar, som t ex Paul Svensson, krögare på Fotografiska Muséet i Stockholm. Han ser grönsaker och rotfrukter som huvudaktörerna i måltiden, och låter det andra vara tillbehör.

  • Beställ hem en låda ekologisk frukt och grönsaker från någon av matkasseleverantörerna.

 

Vad vill du väga?

Starta med att räkna ut ditt BMI här