Så lyckas du gå ner i vikt

Det är aldrig försent att förändra sitt liv. Din egen motivation är den viktigaste förutsättningen för att du ska nå dina mål och sedan behålla resultatet livet ut. Börja därför med att reflektera över varför du vill gå ner i vikt, vad som motiverar dig och får dig att känna dig peppad, och vad du behöver för att komma igång igen när du tillfälligt tappat fokus.

  • Personligt stöd ökar dina chanser att lyckas

    Att ta hjälp av någon som peppar dig och ger dig support när det känns tungt är lika viktigt som att någon berömmer dig och bekräftar att du är på rätt väg när det rullar på. Personligt stöd ökar dina chanser att lyckas gå ner i vikt väsentligt. Det kan vara någon du känner eller en professionell coach.

  • Gör en plan, bästa sättet att säkra att det blir av

    Kost, vila och fysisk aktivitet är alla viktiga byggstenar i en hälsosam livsstil. Att gå ner i vikt blir betydligt enklare om du har en plan för hur du ska ändra dina kost- och träningsvanor för att nå dit du vill. Ibland kan stress och trötthet påverka resultatet negativt och då behöver även vila och avslappning finnas med i planen.

  • Ändra dina vanor så når du bestående resultat

    Det finns fler än ett sätt att gå ner i vikt men bara ett sätt att behålla den nya vikten och det är nya vanor. Din gamla livsstil och dina vanor tog dig dit där du är idag. Om du inte vill landa där igen måste du vara beredd på att ändra ditt beteende. Att bli medveten om valda sanningar och invanda beteendemönster för att sedan skapa nya vanor är oftast det som tar mest tid, mycket mer än vad det faktiskt tar att gå ner i vikt. Men det är när du gör det som du också lyckas behålla din nya vikt.

De vanligaste misstagen till varför du inte går ner i vikt

Att gå ner några kilon i vikt är enkelt. Det låter kanske provocerande men den stora utmaningen brukar vara att göra de förändringar som krävs för att du ska behålla din nya vikt. Är du mentalt förberedd däremot blir det betydligt enklare. Här kommer en lista över vad behöver tänka på och göra för att undvika de vanligaste misstagen som gör att du inte går ner i vikt.

  1. Hitta ett tydligt varför

    Varför vill du gå ner i vikt? Ett otydligt varför gör det svårare att hitta motivation och du faller lättare tillbaka i gamla mönster. Få klarar av att hålla motivationen på topp hela tiden. Om du vet varför det är viktigt för dig att gå ner i vikt så blir det enklare att ta sig tillbaka när du upplever motgångar och utsätts för utmaningar.

  2. Avsätt tid i din kalender

    Att göra som du alltid har gjort är busenkelt och kräver relativt lite ansträngning och uppmärksamhet. Många underskattar tiden det tar lära om och tänka nytt. För att lyckas och för att det ska kännas lustfyllt är det bra att undvika att din ansats faller på grund av tidsbrist.

  3. Prioritera din sömn

    Sömnbrist och trötthet är vanliga skäl till varför vi kompenserar med energipåfyllnad i form av mat och socker. Det är också en vanlig orsak till varför vi väljer bort att göra saker som vi vet att vi mår bra av, till exempel träning och fysisk aktivitet.

  4. Tänk långsiktigt

    De allra flesta dieter fungerar till du tröttnar. Ett annat vanligt misstag som gör att du inte går ner i vikt är att du ger upp för fort. Förändringar tar tid. För många går det lättare att ta sig över trösklarna med hjälp av personligt stöd.

  5. Identifiera dina fallgropar

    Skälen till varför du går upp i vikt kan vara många. Ofta finns det en eller några anledningar som mest påverkat din vikt. Om du lyckas ta reda på vilken eller vilka det är så går det också lättare att hitta ett nytt beteende eller förhållningssätt till det som motverkar och gör att du inte går ner i vikt.

Så behåller du vikten resten av livet

När du väl nått ditt mål är det inte ovanligt att du känner dig överdrivet självsäker och därför nonchalerar tecken på att u håller på att falla tillbaka i gamla vanor. Att leva med sin nya vikt och hålla i sina nya vanor är ett livslångt projekt. Se till att hålla motivationen uppe för att du ska behålla vikten resten av livet. Kanske är det dags för nya mål och en ny utmaning som hjälper dig att hålla vikten?

  • Håll blicken på bollen!

    Sök nya utmaningar och delta i aktiviteter som gör nya vanor stabila så att de inte gamla vanor smyger sig tillbaka.
  • Se upp med
    “what the hell-effekten”!

    När du väl lagt om dina kostvanor och börjar tillåta dig att göra undantag är det lätt att tänka att du kan äta mer än du planerat, du har ju redan brutit ”ditt löfte”. Njut av små undantag och undvik frossa och återfall.
  • Varje steg räknas!

    Regelbunden träning några gånger i veckan är det absolut bästa men kan ibland vara svårt att få till. Det blir betydligt lättare om du hittar en träningsform som du gillar. Gör upp en veckoplan för träningen och håll i vardagsmotionen – varje dag.
  • Viktminskning

    Många faktorer styr vad vi väger, äter och tränar. Att hitta drivkraften till att gå ner i vikt är ett viktigt första steg.

  • Kost

    Vi arbetar med individanpassade kostråd för viktminskning, viktökning och viktstabilitet. Det som är rätt för en person behöver inte vara rätt för en annan.

  • Träning

    Fysisk aktivitet och rörelse är något vi alltid behöver. Regelbunden träning vid viktnedgång ger snabbare och mer hållbara resultat.

  • Återhämtning

    För bättre resultat och större välmående är det klokt att minska på stress och vara i mental balans.

  • Medlem­skap

    Dina behov och mål med viktminsknings­resa och träning styr val av medlemskap.

  • Våra Center

    Itrim finns på flera platser runt om i landet. Skulle du inte hitta ett center där just du bor så erbjuder vi även distanstjänster via Itrim online.

  • Om Itrim

    Kom som du är. Gå som du vill. Hos oss får du ett personligt bemötande och garanterat resultat.