7 effektiva steg som hjälper dig att nå dina mål.

En ny säsong är här och många bestämmer sig för att äntligen ta tag i sina mat- och träningsvanor. Vad vill du uppnå den kommande säsongen? Händer något särskilt på jobbet? Vill du utmana dig själv och anmäla dig till ett långlopp? Gå ner i vikt, känna dig starkare - eller bara må bättre?

Oavsett vad du vill nå för mål så behöver du verktyg för att ta dig dit. Verktyg som gör att du enklare kan komma runt och över de hinder som alltid verkar dyka upp när man försöker sig på något nytt.

Anna Eliasson (certifierad coach och programansvarig för Itrim), har arbetat länge med motivationsfrågor. Här delar hon med sig av 7 steg för att lyckas med det du vill åstadkomma under det kommande året. Det finns inga garantier, men följer du stegen kan vi lova att dina möjligheter att lyckas kommer att förbättras markant. Lycka till!

 

  1. Vad vill du uppnå? Ta reda på vad det är du vill uppnå, och formulera det i positiva termer exempelvis "Jag vill känna mig stark och spänstig" istället för "Jag vill inte känna mig svag och trött."

  2. Var specifik. Var så specifik du kan, och involvera alla sinnen när du beskriver hur det kommer att vara att nå i mål. Var även specifik när det gäller tidsperspektivet, dvs sätt ett datum då du vill nå i mål. Beskriv för dig själv vad du ser, hör och känner i situationen då du har nått ditt mål.

  3. Gör en handlingsplan. Det blir inte som man tänker. Det blir snarare som man gör. Gör en handlingsplan och börja agera efter den! En enkel struktur att följa är den följande: 1. Jag ska börja med att... 2. Jag ska sluta... 3. Jag ska göra mindre av... 4. Jag ska göra mer av...

  4. Var förberedd på hinder. Tänk igenom vilka hinder du kan komma att stöta på längs vägen, och skapa strategier för att ta dig igenom eller runt dessa. Motivationen är oftast hög i början, men kan lätt avta när du stöter på en uppförsbacke eller en grop i vägen. Om du är förberedd på de hinder som väntar är chanserna mycket större att du klarar dig med motivationen i behåll.

  5. Tänk positivt. Visualisera varje dag att du har nått ditt mål. Om du stöter på inre hinder i form av negativa tankar kan det vara bra att ha någon att diskutera med, någon som kan peppa dig och hjälpa dig att se saker ur ett annat perspektiv.

  6. Dokumentera. Följ regelbundet upp hur det går för dig, så att du har chans att skruva på din plan efter hand. För gärna någon form av dagbok eller anteckningar, så att det blir tydligt vad som fungerar och vad som inte gör det.

  7. Belöning. Se till att fira när du nått ett viktigt delmål!

Vi hjälper dig hitta träningsglädje

Vi hjälper dig att hitta träningsglädje och vanor som fungerar i just din vardag. Och vi hjälper dig att göra en plan och sätta tydliga mål, antingen du vill gå ner dina trivselkilon, komma igång med träning, springa ett lopp eller bestiga Kilimanjaro. Hos oss hittar du allt från PT, löpargrupper, PT small group, boot camp till cirkelträning. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Kontakta mig!