Rätt balans i livet

Upplever du en känsla av otillräcklighet inför vardagens och livets krav? Du är långt ifrån ensam. 

  • Balans i livet ökar känslan av kontroll

    Avgörande för om de krav som ställs på oss känns som positiva utmaningar eller negativa och oöverkomliga hinder, är ofta känslan av kontroll och förmågan att kunna hantera och påverka situationen. Om vi har tid och möjlighet att göra vad vi vill och det vi känner är viktigt, upplever vi en större känsla av kontroll och situationen blir på så vis mer stimulerande och positiv. Och är det tvärtom, om vi istället har problem att balansera arbete, familj och fritid, minskar känslan av kontroll.

  • Goda matvanor skapar bra förutsättningar

    Goda matvanor är ett sätt att skapa bra förutsättningar för rätt balans i livet. Att äta är i grunden ett helt naturligt och hälsosamt beteende med syfte att stilla hunger. I dagens samhälle med ständig tillgång på mat äter vi ofta alldeles för snabbt och utan att reflektera. Vi hinner då inte uppfatta de mättnads signaler som sänds till hjärnan. Resultatet kan bli att vi kastar i oss mer än vi behöver, och drar på oss övervikt alldeles i onödan.

    Inte sällan kan ätandet även vara förknippat med känslor av dåligt samvete. Ytterligare en konsekvens av stress är att frisättningen av såväl stresshormoner som hungerhormonet ghrelin ökar, vilket gör att aptiten på framför allt söt och fet mat ökar.

  • Balans i vardagen med fysisk aktivtet

    Att vara fysiskt aktiv skapar också balans i vardagen. När du rör dig händer mycket i kroppen som gör att du känner dig piggare och starkare. Blodcirkulationen ökar och ger hjärnan mer syre. Fysisk aktivitet gör också att kroppen kan ta hand om stresshormoner bättre vilket gör att du kan hantera stress bättre.

Planera för en hälsosam vardag

Att planera dina veckor ger en överblick om vad du lägger din tid på och vad som är viktigt för just dig. Vissa saker måste du göra, för att så ser livet ut, men sen finns det saker det saker som du vill göra och som du vet att du mår bra av att göra. Öva dig att prioritera och planera för att ge plats för det som är viktigt för dig.

  • Planera dina veckor så att det finns utrymme för oförutsedda händelser.

  • Planera in lagom antal aktiviteter på helgerna, så att det finns rum för återhämtning.

  • Dela upp ansvaret på hemmaplan om fördelningen är skev vad gäller arbetsbördan.

  • För mycket på jobbet? Ta en diskussion med din chef.

  • Sov! God nattsömn betyder enormt mycket för din återhämtning.

  • Träna! Fysisk aktivitet är ett bra sätt att bryta negativ stress, både genom en höjning av avstressande hormoner, ökad förmåga till koncentration och fokus samt genom förbättrad nattsömn.

  • Det går inte att träna sig till goda matvanor. Övervikt handlar i nio fall av tio om att vi laddar in för många kalorier.

  • Vår drivkraft och passion är att hjälpa dig, och alla andra som kommer till oss, till ett lättare och friskare liv.

  • Vi vill hjälpa fler människor till ett lättare och friskare liv. Därför söker vi nya samarbetspartners som vill engagera sig mot samma mål.