Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

Moods and foods

Rent fysiologiskt är hunger den enda anledningen för oss människor att äta, men visst händer det att vi emellanåt äter av andra anledningar. Om det händer för ofta kan det få oönskade effekter på vikten och hälsan.

Hunger är något som uppstår hos människor och djur när magsäcken och tunntarmen är tom. Låg glukosnivå i blodet i kombination med signaler från hormonsystemet talar om för hjärnan att det är dags att äta. Hormonet ghrelin signalerar ”jag är hungrig” innan en måltid, medan hormonet leptin som signalerar mättnadskänslor. Även andra hormoner spelar roll i denna fascinerande kommunikationskedja som styr vårt beteende.

Motsatsen till hunger är självklart mättnad, och vad vi äter spelar stor roll när det gäller hur mätta vi blir och hur länge mättnadskänslan håller i sig.

Cravings, eller sug, är något annat än hunger. Det kan dock vara svårt att skilja dem åt.

Hunger och sug – vad är skillnaden?

  • Hunger uppstår oftast när du inte har ätit på ett tag, och kan leda till en mage som kurrar och på sikt lätt huvudvärk.
  • Hunger går inte över om du inte äter.
  • Hunger är sällan riktad mot någon särskild sorts mat, utan är mer generell.
  • Hungern avtar eller försvinner när du ätit ett mål mat.

Sug

  • Sug kan uppstå även om du precis har ätit och behöver inte vara relaterat till en tom magsäck.
  • Sug gäller ofta någon specifik sorts mat, ofta rik på socker, fett och salt.
  • Om du motstår suget brukar det försvinna, även om det kan ta ett tag.

 

Tips för att förebygga sug:

  • Att äta regelbundet (och tillräckligt) under dagen. Många gånger blir vi sugna på energirik mat just för att vi har fått i oss för lite energi under dagen.

  • Att äta ett bra mellanmål vid eftermiddagsfikat ökar sannolikheten att kunna stå emot sötsaker som erbjuds och hjälper dig att hålla dig mätt tills det är dags för middag.

  • Vilken typ av mat du äter kan också påverka, då viss typ av mat kan trigga igång ett sug efter annat. En klassiker är att vilja äta något salt till alkoholhaltig dryck, precis som att mat innehållande snabba kolhydrater kan trigga sug efter sött.

  • Generellt bidrar mat innehållande långsamma kolhydrater en hög proteinhalt till en god mättnadskänsla.

  • Regelbunden fysisk aktivitet får oss ofta att bli sugna på mat av bättre kvalitet.

  • Om du motstår suget brukar det försvinna, även om det kan ta ett tag. Här kan trix att ta till vara att borsta tänderna, tugga sockerfritt tuggummi, dricka te alternativt kaffe eller att ta en kort promenad i friska luften.