Därför ska du fortsätta träna i sommar

Under semestern finns det mycket som lockar och träningen prioriteras ibland bort. Men semester innebär också mycket ledig tid och det räcker långt att träna 30 minuter två till tre gånger i veckan. Här är några anledningar till varför du ska prioritera träningen i sommar.

  1. Ett hälsosamt blodtryck
    Regelbunden konditionsträning, främst med måttligt eller hög intensitet, bidrar till ett sänkt blodtryck.

  2. Bibehålla din muskelmassa
    Genom att belasta dina muskler åtminstone en till två gånger i veckan kan du bibehålla din muskelmassa. Passa på att testa träning i naturen eller på ett utegym under semestern.

  3. Humöret på topp
    När du tränar aktiveras belöningscentret i hjärnan och regelbunden träning gör oss både starkare och piggare. Fortsätt träna i sommar så håller du dig pigg i både kropp och hjärna.  

  4. Sova gott
    När du tränar ökar halten av sömnhormon i hjärnan och därför ger regelbunden fysisk aktivitet även en bättre sömn. Återhämtning är minst likna viktigt som träning för ett hälsosamt liv.

  5. Glöm heller inte bort att oavsett om du får till den ombytta träningen eller inte så är vardagsmotionen av stor betydelse. Passa på att cykla, gå och simma och njut av sommaren!

Vad vill du väga?

Starta med att räkna ut ditt BMI här