5 minuters uppvärmning för en bättre runda

4 av 5 golfare värmer inte upp innan rundan. Utan uppvärmning ökar skaderisken. Därför är det viktigt att komma ihåg uppvärmningen innan du ger dig ut på din golfrunda. En varm och mjuk kropp samt ökad blodcirkulationen minskar garanterat skaderisken och förbättrar prestationen.

Vi har satt ihop ett program där du gör alla övningar i följd utan vila. Gör 20 repetitioner på varje övning och sida om inget annat anges. Det behöver inte ta mer än fem min och kommer förbereda dig bra för de rörelser som du gör under rundan.

 

SÅ VÄRMER DU UPP ENKELT OCH EFFEKTIVT:

1. Börja med att rotera handleder och sedan roterar du axlarna framåt och bakåt som stora simtag.


2. Lägg sedan klubban på ryggen och fäll lite framåt i överkroppen. Vrid på axlarna från sida till sida. Gör tio repetitioner på varje sida och sedan gör du tio till, där du även tar med höften i vridningen som vid en sving.



3. Håll kvar klubban på ryggen och gör utfallssteg framåt. Vid varje steg så roterar du överkroppen som du gjorde innan. Rotera överkroppen mot din främre fots sida.


 
4. Lägg klubban åt sidan och gör fem knäböj. Vid den femte knäböjen kommer du ned hela vägen till att sitta på huk. Det gör inget om hälarna kommer upp från marken. Sitt några sekunder och res dig sedan sakta upp. Upprepa 5-10 gånger.


5. Lyft upp klubban och sträck armarna uppåt. Vrid dig sedan åt sidan.


6. Som sista övning kan du göra 30 stycken tåhävningar. Håll i klubban för stöd om du behöver.

Efter du har gjort dessa övningar kan du som ett andra steg i uppvärmningen börja med små korta svingar och slag som sedan blir större och större. Du är nu redo att ge dig ut!

 

Vad vill du väga?

Starta med att räkna ut ditt BMI här