Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

Välj din hälsa

Vi översköljs med hälsoråd från alla håll varje dag, samtidigt som välfärdssjukdomarna drabbar allt fler och kryper ned i åldrarna. Istället för att ta till sig hälsoråden kan de lätt bli en stressfaktor. Då kan det vara glädjande att veta att även de minsta små valen du gör kan få en stor, positiv effekt på hur du mår.

Skapa bättre välmående med våra enkla hälsotips:

  1. Ta trappan
    Försök få in motion i din vardag. Promenera eller ta cykeln till jobbet exempelvis, eller försök komma iväg till gymmet. Kroppen är gjord för att jobba, låt den göra det! I gengäld blir du både piggare och gladare.

  2. Andas
    Att lära sig hantera stress på rätt sätt kan vara nyckeln till ett lyckligare, hälsosammare liv. Lär dig se dina egna signaler och hur du ska göra för att slippa åka runt i stresskarusellen. Att tillåta sig själv stanna upp och ta några djupa andetag kan lugna ned dig i stressiga vardagssituationer.

  3. Träffa en kompis
    Det sociala påverkar oss mer än vad vi tror. Att träffa vänner och umgås med familjen ökar välbefinnandet och får oss att känna oss delaktiga vilket ger mening åt livet. Vad sägs om en mysig promenad i trevligt sällskap?

  4. Ta en frukt
    En fika är alltid trevligt, men kanske kan du strunta i bullen eller tårtbiten ibland och ta en frukt eller ett matigare mellanmål istället? Försök hitta de onödiga socker- och kalorifällorna och städa bort dem ur din meny.

  5. Gå och lägg dig
    Glöm inte den viktiga sömnen, som faktiskt lägger grunden för hur vi ska orka med vardagen. När du sover produceras en stor mängd hormoner. Kroppen får återhämtning, immunförsvaret stärks och sinnet kan bearbeta händelser. Natti natti!