Vi använder cookies (kakor) för att förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies

Ät bättre och billigare lunch med nyttiga matlådor

Genom att ha med dig matlåda på jobbet minskar du matsvinnet, du vet att du får i dig bra saker – och du sparar dessutom pengar. Se till att din lunchlåda gör dig både mätt, nöjd och glad. Med några smarta strategier kommer du fixa matlådan på ett kick. Lyxa till den lite också – så kommer du att se fram mot att få öppna den på lunchen.

Det kan vara svårt att få till en fungerande matlåderutin. Då är det lätt att ta till ohälsosamma snabbmatsalternativ eller slarva med lunchen och tappa ork och energi. Dessutom kan det lätt gå slentrian i vad vi väljer att ta med till lunchen.

Här är några tips och recept som ger både din lunch och hälsa ett lyft – och en matlåda som får avundsjuka blickar i lunchrummet.

LÄR DIG LAGOM-LUNCHA

En fingervisning om vad som är en lagom stor lunchportion får du om du använder din handflata som storleksmått enligt Itrims metod Handfast. 

LAGA TILL EN BONUSPORTION

Gör till en vana att köpa och laga till mer än vad som går åt när du gör middag om du ska göra matlåda. Lägg sedan undan till dagen efter. Eller lägg in i frysen om du tycker det är tråkigt med en repris av middagen redan följande lunch.

FRYS IN SMART

Vill du spara utrymme i frysen kan du frysa in i små fryspåsar istället för i lådor. Frys gärna in proteinkälla, grönsaker och kolhydratkälla separat, så kan du kombinera utifrån vad du är sugen på och får mer variation.

LADDA FRYSEN MED HANDFLATOR

Stekta lax- eller kycklingfiléer eller färdigskalade räkor är en utmärkt start till en bra lunch. Nästa gång du gör färsbiffar så har du också ett utmärkt tillfälle att bunkra upp lite i frysen för luncher framöver.
Stek färsbiffar – en stor eller två mindre brukar bli bra enligt handflatemåttet –på nöt-, lamm-, fisk- eller kycklingfärs. Blanda gärna i riven morot för att göra dem extra saftiga och ge en grönsaksboost. Frys in styckvis. Testa t ex Itrims vegetariska kikärtsbiffar.

LÄGG TILL NÅGOT FÄRSKT

Något färskt och knaprigt i lådan är gott – några buketter rå blomkål, broccoli eller en skalad morot är snabbt fixad. Några körsbärstomater eller en näve späd sallad, spenat eller groddar är fräscht.

EN RIKTIG SOPPA

Soppa är enkel, nyttig och god lunchmat. Frys in i portionsstorlek. Här hittar du recept på en god linssoppa.

KOKA ETT EXTRA ÄGG

Äter du kokt ägg till frukost ibland – bra, då får du i dig bra protein. Koka gärna ett extra ägg till din lunchlåda eller mellanmål. Det gör genast en sallad matigare och mättar bra.

SÄTT GULDKANT

Nyttig och hälsosam mat ska inte behöva vara tråkig. Låt lite lyx i form av avokado, sparris, oliver, räkor eller en ask färska bär eller annat du gillar få följa med i lunchlådan.

BREDDA DIN KRYDDREPERTOAR

Det är lätt att köra fast med smaksättare. Testa nytt! Kanske kan chili, rivet limeskal, färskriven ingefära, pepparrot eller färska örter ge din låda ett lyft?

RÖR TILL DET

Gör egna goda röror. Välj gärna vegetariskt, som ajvar relish, hummus eller salsa. Kanske kan du ha ett par burkar stående i kylen på jobbet, för att kunna piffa upp matlådan? Recept på smala och goda röror och såser hittar du här.