Ta vara på matresterna

Mycket av det som slängs är rester. Ofta helt i onödan. Om du tar befälet över dina matrester kan du få fina effekter för såväl plånbok och miljö som hälsan.

5 tips på vad du kan göra hemma för att ta vara på maten

  • När du lagar mat, tänk på hur mycket du eller familjen ska äta och om du behöver rester till matlåda eller morgondagens middag.

  • Gör ett storkok och frys in i lagom stora förpackningar. Tänk på att kyla ner snabbt.

  • Håll koll på maten du har i kylskåp och frys in den mat du inte hinner använda innan den blir gammalt. Då förlänger du dess hållbarhet och slipper kasta. Livsmedel som äggvita, mjölk, grädde, ost, smörgåsskinka går fint att frysa.

  • Lägg upp lite mindre mat på tallriken, ät långsamt så du känner mättnadskänslan och använd resterna i grytorna till matlåda eller frys in till en annan dag. Tänk oryoki! Läs mer här

  • Märk fryspåsarna/lådorna med datum, så du vet när du behöver äta upp maten.

  • Kläm ut allt som finns i förpackningen ex gräddfil, yoghurt osv.

 

Rester kan bli en god måltid!

  • Stammen på broccolin – koka tillsammans med blomkål och gör ett broccoli- och blomkålsmos. Mums!

  • Den gröna delen på purjolöken – gör en potatis- och purjolökssoppa.

  • Gör en skafferirensaromelett – det mesta funkar fint: skinka, riven ost, kokt potatis, sparris, paprika, tonfisk, kyckling, fetaost, färska kryddor osv.

  • Pytt kan man göra på det mesta.

  • Gör en plockmåltid av de rester som finns kvar. Särskilt små barn brukar gilla när det finns olika saker små skålar att plocka ifrån.

  • Lägg vissna och lite tråkiga grönsaker i en gryta, soppa, gratäng eller paj.

  • Gör en fruktsallad av frukten, frys in och gör en smoothie en annan dag.

  • Osten som blir kvar kan du riva ner och använda i gratänger, pajer, i omeletten eller hemlagad pizza. Bara fantasin sätter stopp.

Vad vill du väga?

Starta med att räkna ut ditt BMI här